POLIRÍTMIA

Los Hermanos Cubero

10 Jul 22:00 PM - 23:30 PM @ Plaça de l'Ajuntament de València

Llança una moneda a l'aire. Si ix cara, et toquen Los Hermanos Cubero d'Errantes Telúricos: expansius, curiosos i orgullosament impurs. Si ix creu, et toquen els de Proyecto Toribio: recollits, clàssics i orgullosament purs. En qualsevol cas, siga com siga la cara que t'haja eixit, no oblides que sempre es tracta de la mateixa moneda: la que Enrique i Roberto Cubero ja van encunyar en 2010 quan van començar la seua carrera demostrant que, en qüestions de folklore, la tradició i la modernitat són el mateix.

Existeix la temptació de considerar que aquest llançament de dos discos en un, cadascun amb el seu títol, és una suma de dos àlbums diferents. I sí. Però també no. Errantes Telúricos, per descomptat, és un projecte que surt cap a fora i cada cançó inclou una col·laboració amb un artista convidat (no un featuring amb finalitats mediàtiques tan habitual en els nostres dies, no: una col·laboració real i orgànica) que prové d'un estil no especialment folk: Amaia del pop, Grup d'Experts Solynieve y Josele Santiago del rock, Rocío Márquez del flamenc, Hendrik Röver i Els Mítics GT’s del blues, Christina Rosenvinge, Rodrigo Cuevas, Nacho Vegas i Carmen París de la cançó d'autor i Llaura Malikian de la clàssica. Però tots ells, s'amalgamen amb Los Hermanos Cubero per a explorar la dimensió folklòrica dels respectius gèneres dels quals provenen. Quines millors guies per a acompanyar-los de la mà per les meravelles de la música d'arrel que Enrique i Roberto.

Perquè Errantes Telúricos no és el disc dels nostres germans favorits visitant altres estils, sinó el disc de representants d'altres estils convidats a trepitjar el terreny Cubero. Que Errantes Telúricos siga una casa de portes obertes, no significa que en Proyecto Toribio estiguen tancades. Ben al contrari: també és un projecte de col·laboracions. Blanca Altable, Jaime del Blanc, Diego Galaz, Paula Gómez, Begoña Riobó, Javier Román “El Niñu”, María San Miguel i Agueda Sastre s'uneixen a Los Hermanos Cubero per a celebrar, reivindicar i dur al present el cançoner del mestre del violí “jotero” Toribio de l'Olmo. Encara que es tracta de cançons que porten anys injustament oblidades, Proyecto Toribio tampoc és un exercici d'estil arcaic: la bellesa pristina d'aquests instrumentals és la mateixa en el S. XX que en el S. XXI. Potser fins i tot és més bellesa ara: per insòlita, per genuïna, per contrast amb els seus voltants sonors. Mirant cap a fora o mirant cap a dins, Los Hermanos Cubero continuen sent un dels grups més lliurepensadors de la música espanyola, siga folk o siga el que siga.

FITXA ARTÍSTICA

• Quique Cubero (veu, guitarra)
  • Roberto Cubero (mandolina, cors)
  • Maria San Miguel (violí)