POLIRÍTMIA

Josep Aparicio "Apa"

09 Jul 22:00 PM - 23:30 PM @ Plaça de l'Ajuntament de València

Apa, cantaor d’estil de primera línia, presenta “Sinergies” junt amb el guitarrista Ricardo Esteve, un nou disc on recupera totes eixes cançons que la generació de la dècada dels anys 60 i 70 va utilitzar per a construir la seua identitat i bastir, a més, els somnis que ens van fer créixer com a societat mitjançant la lluita social, la germanor cultural i el desig de viure, essencialment, en un món que s'allunyara de la tètrica negror de la dictadura. Luis Eduardo Aute, Paco Ibáñez, Víctor Jara, Remigi Palmero i Paco Muñoz, entre d’altres cantautors, han inspirat l’artista godellà per a confeccionar aquest arriscat projecte amb molta diversitat d'estils i patrons.

Com diu el musicòleg Vicent Torrent, membre fundador d’Al Tall, «la veu d’Apa té totes les qualitats específiques que es poden demanar a un intèrpret del gènere. I les té en un nivell òptim: tessitura alta, potència aclaparadora i timbre vibrant. Al llarg de molts anys d'exercir el cant, ha arribat a obtindre un domini prodigiós de la gola. La seua capacitat per allargar els melismes, embellint-los amb una profusió lluminosa, sembla impossible a qualsevol que l'escolte. Fisiològica i virtuosísticament és insuperable. Tot això el consolida com una figura insubstituïble en el panorama actual del cant d'estil i el situa en un lloc destacat entre la nòmina de cantaors de tots els temps».

És al 1980 quan Apa s’inicia al cant d’estil juntament amb Josepa Blasco i Teresa Segarra. Aquesta unió professional li va permetre donar a conéixer fora de la nostra terra la saba mediterrània de les variants d’aquest gènere valencià a través de concerts didàctics de música tradicional, patrocinats per la Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana. En 1987 forma el grup Beniterrania, actuant en diverses convencions i festivals nacionals i internacionals. Aquest esforç de difusió de la cultura valenciana arreu del món ha tingut el seu reconeixement a tota la comunitat de parla catalana, on ha pogut realitzar nombroses actuacions de gran rellevància. Entre altres guardons, ha rebut el Premi del Bloc de Progrés Jaume I pel treball artístic i de difusió de la música tradicional valenciana, el Primer premi al 8é cicle de Música Tradicional Popular Tradicionàrius de Barcelona, el Premi Altaveu al Festival Altaveu Sant Boi del Llobregat, i el Premi Ovidi al Millor disc de música folk 2011 per “Cants i cants”. Ha col·laborat, a més, en projectes de diferents artistes i grups com Alimara, Al Tall, Jerez Texas, Tarquim, i Rafel Arnal.

FITXA ARTISTICA

• Josep Aparicio “Apa” (veu)
  • Ricardo Esteve (guitarra)
  • Jesús Gimeno (bateria)