Observatori Cultural UV

LA CULTURA DE LAS COMUNIDADES MIGRANTES: VALOR PARA LA IDENTIDAD Y LA MEMORIA

05 Mar 18:00 PM - 20:00 PM @ Col·legi Major Rector Peset de la Universitat de València

inscripciones

Este Actividad ya ha terminado.

Información

LA CULTURA DE LAS COMUNIDADES MIGRANTES: VALOR PARA LA IDENTIDAD Y LA MEMORIA

Dijous 5 de març a les 18:00 hores

Col·legi Major Rector Peset UV - Sala Seminari Entrada lliure amb inscripció necessària a www.uv.es/observatoricultural

Conferència de Paca Rimbau Hernández, gestora cultural.

Debat posterior amb el públic moderat per Raül Abeledo Sanchis, cap responsable d’iniciatives de l’Observatori Cultural de la Universitat de València.

Cap persona no naix estrangera. La primera migració, en sentit estricte, és el naixement. Tota persona és, se sent o és considerada estrangera alguna volta en la seua vida i, de la mateixa manera, cadascú de nosaltres percep com a estranger algú, almenys una volta en la seua. Tota persona hereta i transmet cultura(es): eixa és la base de la consciència d’una humanitat comuna. En situació d’emigració i d’immigració, gran part d’eixos elements heretats adquireixen un nou sentit: la llengua i els seus accents, la música, els sabors, les olors, la intensitat de la llum i la memòria que prové de la història, l’educació i l’entorn sociopolític.  En redescobrir-los en un «altre» lloc i compartir-los amb aquells que fins aleshores eren «de fora» —i que, al seu torn, ens ofereixen el seu propi llegat—, el nostre bagatge inicial s’enriqueix i la nostra pertinença a eixos altres llocs es reforça. En eixa trobada, la solidaritat germina: la multiculturalitat inevitable es converteix en interculturalitat triada, creativa i fecunda.

-

BIOGRAFIA PACA RIMBAU HERNÁNDEZ

Paca Rimbau arriba a Luxemburg al novembre de 1985 per a treballar com a correctora autònoma a l’Oficina de Publicacions de la Comunitat Econòmica Europea. Ja instal·lada, treballa com a professora de castellà (centres privats, centre penitenciari de Luxemburg, organitzacions de reinserció socioprofessional), com a traductora (Parlament Europeu, Comissió Europea, empreses privades, associacions) i com a intèrpret (des de 1993 és traductora i intèrpret jurada). Gestora i animadora sociocultural, i periodista en premsa escrita i ràdio. Des del Cercle Cultural Espanyol Antonio Machado de Luxemburg, de la junta directiva del qual ha sigut membre durant diversos anys, impulsa projectes com el Flamenco Festival Esch, en marxa des de 2006. És membre de l’equip editorial de la revista literària abril, fundada a Luxemburg el 1991, que publica, sempre en castellà —i, per tant, sovint en traducció— textos d’autores i autors d’horitzons culturals i lingüístics plurals. Des de 2009, presideix l’associació Les amis des Brigades Internationales-Luxembourg. Reconeixuda activista feminista, iniciadora del CID Femmes et Genre, rep en 2023 la Encomienda de l’Orde d’Isabel la Catòlica per la seua trajectòria en l’àmbit social i cultural. Des d’octubre de 2022, viu mirant la mar, a la Herradura (Granada).

ORGANITZA

Observatori Cultural de la Universitat de València

COL·LABORA

Col·legi Major Rector Peset

MÉS INFORMACIÓ www.uv.es/observatoricultural

-

LA CULTURA DE LAS COMUNIDADES MIGRANTES: VALOR PARA LA IDENTIDAD Y LA MEMORIA

Jueves 5 de marzo a las 18:00 horas Colegio Mayor Rector Peset UV - Sala Seminario 2

Entrada libre con inscripción necesaria en www.uv.es/observatoricultural

Conferencia de Paca Rimbau Hernández, gestora cultural.

Debate posterior con el público moderado por Raúl Abeledo Sanchis, cap responsable de iniciatives del Observatori Cultural de la Universitat de València

Ninguna persona nace extranjera. La primera migración, en sentido estricto, es el nacimiento. Toda persona es, se siente o es considerada extranjera alguna vez en su vida y, del mismo modo, cada uno de nosotros percibe como extranjero a alguien, al menos una vez en la suya. Toda persona hereda y transmite cultura(s): Esa es la base de la conciencia de una común humanidad. En situación de emigración e inmigración,gran parte de esos elementos heredados cobran nuevo sentido: la lengua y sus acentos, la música, los sabores, los olores, la intensidad de la luz, y la memoria proveniente de la historia, la educación y el entorno sociopolítico. Al redescubrirlos en «otro» lugar y compartirlos con quienes hasta entonces eran «de fuera» —y que, a su vez, nos ofrecen su propio legado—, nuestro bagaje inicial se enriquece y nuestra pertenencia a esos otros lugares se refuerza. En ese encuentro, la solidaridad germina: la multiculturalidad inevitable se convierte en interculturalidad elegida, creativa y fecunda.

-

BIOGRAFÍA PACA RIMBAU HERNÁNDEZ

Paca Rimbau llega a Luxemburgo en noviembre de 1985, para trabajar como correctora freelance en la Oficina de Publicaciones de la Comunidad Económica Europea. Ya instalada, trabaja como profesora de español (centros privados, centro penitenciario de Luxemburgo, organizaciones de reinserción socioprofesional), como traductora (Parlamento Europeo, Comisión Europea, empresas privadas, asociaciones), como intérprete (Desde 1993, es traductora e intérprete jurada). Gestora y animadora sociocultural, y periodista en prensa escrita y radio. Desde el Círculo Cultural Español Antonio Machado de Luxemburgo, de cuya junta directiva ha sido miembro diversos años, impulsa proyectos como el Flamenco Festival Esch, en marcha desde 2006. Miembro del equipo editorial de la revista literaria abril, fundada en Luxemburgo en 1991, que publica, siempre en español -y, por tanto, con frecuencia en traducción- textos de autoras y autoras de horizontes culturales y lingüísticos plurales. Desde 2009, preside la asociación Les amis des Brigades Internationales-Luxembourg. Reconocida activista feminista, iniciadora del CID Femmes et Genre, recibe en 2023 la Encomienda de la Orden de Isabel la Católica por su trayectoria en el ámbito social y cultural. Desde octubre de 2022, vive mirando al mar, en La Herradura (Granada).

ORGANIZA

Observatori Cultural de la Universitat de València

COLABORA

Colegio Mayor Rector Peset

MÁS INFORMACIÓN www.uv.es/observatoricultural

LA CULTURA DE LAS COMUNIDADES MIGRANTES: VALOR PARA LA IDENTIDAD Y LA MEMORIA

Comparte la actividad

Observatori Cultural de la Universitat de València


  Facebook   Twitter

Contacto Observatori Cultural UV